AlsDatMaarGoedKomt.reismee.nl

Puno - Titicacameer

Vandaag weer vroeg uit de veren omde rieteilanden in het grootste meer van Zuid-Amerika het Titicacameer te bezoeken. Het meer is gelegen op een hoogte van 3800meter boven zeespiegel met een omvang van 8300m2. We varen eerst naar de reiteilanden waar 57 familie's wonen van de Uros-indianen, kleurijke aangekleed en uiteraard alop onze komst voorbereid. Alles op het eiland is van riet gemaakt, huis, boot, etc. We krijgen uitleg over de opbouw van het eiland en het leven aldaar. Een vreemd gevoel dat alles onder je voeten beweegt. We mogen voor 10 sol p.p. mee op de 'Mercedes Benz van El Presidente' een prachtige boot van de baas van het eiland. De eilanden ligen dicht tegen elkaar en ieder eiland heeft een eigen 'Presidente'. Na de officieele plichtplegingen zoals het zingen van liedjes stappen we weer aan boord van de Jumbo. De Jumbo is wel grappig want de stoelen komen of uit een vliegtuig of uit een bus. Later blijkt dat er teveel mensen aan boord zijn dus moeten er vier overstappen. Mensen die veel reizen herkennen het feit dat het in dit soort landen altijd ruikt. Wat het is ik weet het niet maar ook in Perukom je zo'n geur tegen, hoort bij het land niet echt vies maar zeker niet lekker. We varen door naar Taquile. Na een tocht van dik twee uren gaat het echte werk beginnen we moet klimmen naar een platform op 20 minuten lopen en dat valt niet mee op een hoogte van 3800meter. Regelmatig moeten we stoppen om lucht te happen en even gas terug te nemen. Eenmaalaangekomen krijgen we uitleg over de gebruiken op het eiland, de klederdracht, wie nog vrijgezel is en waarom. Leuk is dat mannen met een rood met wittemuts nog vrijgezel zijn heb gelijk tien van die dingen gekocht. Mocht de man dan toch een vrouw vinden dan moeten ze eerst vijf jaar samenwonen voordat ze van het stamhoofd mogen trouwen (zou in Nederland een boel problemen voorkomen) Na het eten klimmen we nog een stukje en lopen dan via een prachtig pad met een adembenemend uitzicht terug naar de boot. De vaart terug duurt net even iets te lang. In Puno worden we op het plein uitgezet en besluiten een bank en iets te eten te zoeken. Tijdens deze tocht komen we een Nederlands meisje tegen die beroofd is van haar portemonnee ze is er vrij onverschillig onder. Wij belanden bij een hele nette pizzeria en tanken even bij. Morgen weer vroeg op dan steken we de grens over naar Bolivia.

Gerard

Weer een mooi avontuur zeg ik...

Sven Kock

Klinkt allemaal goed mannen, geniet ervan!

Groetjes Kock

Anneke

Heerlijk om te lezen dat het jullie daar goed gaat. en pizza op donderdag.... jullie hebben echt vakantie vrijdag is toch pizza dag!!??? Lekker genieten!

koos

Jeetje, wel een belevenis zo'n reis. Dit worden dia-avonden. Hier is het druilerig. Gisteravond in de sauna waren jullie onderwerp van gesprek. Ben benieuwd naar de volgende update.